תהליכי עבודה בשטחהכשרת וליווי קבוצות מובילות בביה"סמצויינות חברתית היא המפתח למנהיגות המובילה להתפתחות של חברה ולהגשמה של רעיונות ערכיים בה. HAUSE AND BAETZ, בסקירתם בנושא מנהיגות, מסווגים 2 קטגוריות: מנהיגות פורמליתתכונות, התנהגויות והשפעה של פרטים בעלי סמכות רשמית וחוקית על קבוצת מונהגים. בד"כ מחוץ לקבוצת החברים. מנהיגות צומחת פרטים המפעילים השפעה על אחרים בקבוצת השייכים שלהם. מדובר בפרט שהקבוצה נתנה לו "סמכות" לאחר תקופה של אינטראקציה. החברים בקבוצה מייחסים לו השפעה חברתית. מנהיגות מתקיימת תמיד ביחס לאחרים ועפ"י צרכים מסויימים, ודורשת מיומנויות חברתיות ובין-אישיות הניתנות לרכישה ופיתוח. ביכולתנו להקנות ולהביא למודעות כל פרט ביחס לעצמו. אנו מאמינים כי יש ביכולתם של ילדים להיות שותפים מלאים ליצירת הווה משמעותי עבורם, תוך אימוץ ערכים החשובים להם, ותוך התנסות בחיים בחברה דמוקרטית. תפקידנו – ליצור עבורם את התנאים האופטימליים, לתמוך וללוות לאורך כל התהליך, תוך שאנו משאירים בידם מרחב גדול מספיק להתנסות משמעותית. אחד הכלים המרכזיים העומדים לרשות ביה"ס בתחום החינוך הערכי והקניית הכישורים הדמוקרטיים הוא הפעלת קבוצות משימה (בד"כ מועצת תלמידים) והאצלת תפקידים שונים אליהן; החל בתחום חיי החברה בביה"ס ועד למעורבות ברמה זו או אחרת בתחום הלימודי. ע"מ לאפשר לתלמידים התנסות משמעותית עלינו להקפיד על שלושה גורמים מרכזיים: א. הגדרה ברורה של התחומים אשר באחריות התלמידים. ב. מידת המעורבות וחופש הפעולה של התלמידים בכל אחד מהתחומים הנ"ל. ג. חניכה צמודה ע"י צוות המורים. עלינו לדאוג שיתקיימו התנאים הבאים: א. מרחב פעולה משמעותי
ב. תמיכה משמעותית
ג. פתוח כושרים חברתיים
ד. אמון במיומנויות טכניות
ה. אמונה ושותפות של המערכת המלווה
מטרות התוכנית:
|