מדריכי נוער בוגרים – תוכנית ליווי והעשרה

תהליכי עבודה בשטח

הכרות ופתיחת מעגלים ותפישת תפקיד

  • חשיבות המשוב והפתיחות (חלון ג'והרי)
  • להיות מדריך זה כמו…"אני מאמין…"
  • מסרים גלויים וסמויים.
  • מה אני עבור: החניכים, ההורים, המערכת.

מרכיבי התפקיד ועקרונות החינוך הבלתי פורמלי (עפ"י כהנא)

  • מול מי אני עובד – חניכים, הורים, קולגות, מועצה, בי"ס, רכז חינוך.
  • הזמן המוקדש לכל מרכיב – סדרי עדיפויות.
  • ייחודיות המדריך והמערכת הלא פורמלית.
  • המשמעות עבור החניכים – איך הפרט בא לידי ביטוי בצורה מגוונת.
  • המדיום הוא המסר, מעגלים מקבילים.
  • תקנונים ואמנות בנעורים.

בניית תכנית עבודה

  • הגדרת מטרות, יעדים ומשימות.
  • סערת מוחות לגבי אופי הפעילות הרצוי.
  • הצבת יעדים עפ"י לוחות זמנים.
  • הבניית משימות תואמות יעדים.

התמודדות עם מציאות בלתי רצויה – הנורמלי והחריג

  • 4 דפוסים של התמודדות – עפ"י תלמה בר-אב.
  • ניתוח דפוסי התגובה שלנו מול החניכים.
  • ניתוח התמודדויות של חניכים עם ארועים ביום-יום.
  • ניתוח חריגויות התנהגותיות והתמכרויות.

פתרון בעיות בהדרכה

  • היכרות עם מודל לניתוח בעיות בהדרכה.
  • הגדרת בעיה במונחי התנהגות ספציפית.
  • ניתוח ארועים והצבתם עפ"י המודל.
  • פתרונות אלטרנטיביים – התייעצות באמצעות קבוצת העמיתים (קולגות).
  • התאמת פתרונות לבעיות עפ"י דפוסי התנהגות וההתיחסות של בני הגיל.
  • המאבק על "זמן אוויר". תקשורת בין אישית – T.A.
    • היכרות עם מודל ה – Transactional Analysis הורה-בוגר-ילד.
    • ניתוח דיאלוגים מילוליים עם החניכים.
    • שיחות אישיות וקבוצתיות – תרגול וסימולציות.
    • העלאת קשיים מהשטח בתקשורת מול החניכים.

    הפרט והקבוצה – מנגנוני תגובה לארועים

    • אבחון תהליכים של הפרט מול הקבוצה ושל הקבוצה בתוך עצמה – מנהיגים, דומיננטיות מול פסיביות, מאבקי כוחות וקונפליקטים.
    • התאמת תגובות לגיל המודרך.

    מנהיגות והפעלה עצמית – לקיחת אחריות והאצלת סמכויות

    • חניכה בהדרכה – מנהיגות מעצבת (עפ"י רדין).
    • מנהיגות בקרב בני נוער – מקורות הכח, מאפיינים, טיפוח התנהגויות מנהיג.
    • על האחריות – הגדרה ומשמעויות עבור הפרט והקבוצה.
    • מנהיגים בקבוצה כמנוף לשינוי.

    גישור – המדריך כמגשר: פתרון קונפליקטים תוך פיתוח אחריות אישית

    • היכרות עם טכניקת הגישור וכלליה.
    • רווחים ומחירים מהיות המדרך מגשר בארועים בין אישיים בקבוצה.
    • התנסויות.

    ייזום פרוייקטים

    • לוח זמנים מתגלגל.
    • עשייה בקבוצה ועם הפנים לקהילה.

    מסע סיכום

    • מסע אל מריבי התפקיד והחזון האישי.
    • סיכום מפגשים.

חזרה לארגונים חברתיים, עמותות ומלכרים